Kjøpsbetingelser privatkunder
Vilkår og kjøpsbetingelser
1. Avtalen
- Les gjennom kjøpsbetingelser for netthandel hos HOUSEOFYARN.NO
- Når du gjennomfører et kjøp aksepterer du våre kjøpsbetingelser og det inngås en bindende avtale mellom HOUSEOFYARN.NO og deg som kunde.
- Merk at kjøpsbetingelsene kan endres. De bør derfor leses hver gang man gjennomfører et kjøp hos HOUSEOFYARN.NO.
2. Partene
Selger:
Firmaopplysninger
Firmanavn: House of Yarn
Organisasjonsnummer: 911 993 503
Postadresse: Luramyrveien 59, 4313 Sadnes
Telefon: 51 61 22 00 (Mandag - fredag: 09:00 - 15:00)
Epost: hoy@houseofyarn.no eller kundeservice@houseofyarn.no
Kjøper:
Kjøper er den som foretar bestillingen, og betegnes i den følgende som kjøper/kjøperen.
3. Pris
Alle priser som er oppgitt i nettbutikken er inkludert merverdiavgift. Det er ingen skjulte kostnader hos oss og prisen som oppgis ved kjøpsøyeblikket inkluderer merverdiavgift og fraktkostnader. De ulike elementene er spesifisert i kassen som produktkostnad, merverdiavgift og frakt.
NB! Vi tar forbehold om prisendringer og prisfeil på våre produkter.
- Merk at tilbud gjelder så langt lageret rekker og innenfor de tidsrammer som det informeres om i vår markedsføring.
- Vi tar forbehold om feil i vår lagerbeholdning. Dersom vi mangler noen av varene du har bestilt, vil vi sende varene vi har på lager og kreditere manglende vare(r), eventuelt slette bestillingen hvis vi ikke kan levere noen av varene.
- Rabattkoder gjelder alltid for ordinære varer og ikke på allerede nedsatte varer. Enkelte rabattkoder er av personlig art og vi forbeholder oss retten til å avvise eventuelle salg og deaktivere rabattkoder dersom vi mistenker misbruk. Det er maksimalt tillatt én rabattkode per ordre.
- Ved spesielle tilbud som har et krav for å få med en vare på kjøpet, må disse kravene være opprettholdt. Om du returnerer varer som gjør at kravet ikke opprettholdes, vil vi belaste deg for produktets ordinære verdi.
4. Strikkepakker
Alle størrelsesanbefalinger for våre strikkepakker er veiledende og vil naturligvis ikke passe for alle. Prisen på våre strikkepakker gjenspeiler kun nøsteprisen og oppskrifter legges ved gratis. Antallet nøster er nøye beregnet ut fra oppgitte størrelsesmål og forutsatt at man holder den strikkefastheten som er angitt i oppskriften.
Merk at:
- Kommer du til kort med garnmengden du har fått levert er det mest sannsynlig fordi du enten har jusetert på målene etter eget ønske eller at strikkefasthet som oppgitt i oppskriften ikke er holdt gjennom hele arbeidet.
- Vi kan ikke ta høyde for at det blir gjort personlige justeringer som ikke er i hht. oppskriften når garnmengde beregnes. Våre strikkepakker inneholder tilmålt garnmengde som tilsvarer størrelsene i oppskriftene.
- Bilder vi bruker i nettbutikken er illustrative og på grunn av at alle skjermer viser farger litt ulikt kan fargene på produkter noen ganger oppleves som litt forskjellige når du mottar produktet enn i det du så på bildet. Dette er dessverre ikke mulig å unngå. Opplever du at fargene er veldig annerledes enn du har forestilt deg kan du selvsagt benytte deg av angrefristen.
5. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt ut sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. Eksempelvis kan en slik feil være dersom et produkt ikke har noen pris.
6. Betaling
Hos oss kan du velge mellom tre trygge og sikre betalingsmetoder:
- Kortbetaling – benytter man kredittkort eller debetkort ved betaling, trekkes kjøpesummen på kortet samme dag som bestillingen blir gjort.
- Klarna Faktura med 14 dagers betalingsfrist. Velger du å betale med faktura mottar du faktura på e-post når pakken sendes fra oss. Faktura forfaller i løpet av 30 dager.
Faktura sendes til samme mailadresse som er lagt inn med bestillingen.
- VIPPS direktebetaling. Summen vil bli reservert frem til vi merker varene som sendt fra vårt lager.
Verdt å merke seg ved valg av Klarna faktura:
- Klarnas vilkår og betingelser
- Klarnas personvernerklæring
- Man må være fylt 18 år for å handle.
- Klarna kan kontaktes på telefon 21 01 89 91 eller på www.klarna.no
7. Leveringsmetoder
Vi benytter Postnord MyPack Collect - hent på utleveringssted, der systemet automatisk finner det nærmeste utleveringsstedet i forhold til leveringsadressen.
Gratis frakt på bestillinger over kr 800,- ved levering med MyPack Collect - Hent på utleveringssted.
Normal leveringstid: 1-5 virkedager fra pakken er sendt fra oss, avhengig av hvor du bor i landet.
8. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når hun, eller hennes representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6. Selgeren har ansvaret for varen frem til den er levert til kjøperen.
9. Angrerett
Hos HOUSEOFYARN.NO har du 30 dagers bytte-, retur- og angrerett på ubrukte varer. For å benytte deg av bytte-, retur- og angreretten er det viktig at du gir beskjed til oss innen 30 dager fra da du mottok varen. Vi har gratis retur av varer forutsatt at vedlagt returlapp benyttes.
- Har du ikke fått returlapp? Ta kontakt med oss på kundeservice@houseofyarn.no
- Dersom fristen er utgått vil varen(e), hvis ikke annet er særskilt avtalt, returneres direkte tilbake til kunden.
- Heves hele kjøpet vil du få tilbakebetalt varenes verdi ved kjøpstidspunktet, innen 14 dager etter at vi har mottatt og behandlet din retur.
- Har du betalt med kort vil beløpet tilbakeføres direkte til det samme kortet du benyttet ved kjøp. VIPPS tilbakebetalinger vil du få varsler fra appen når summen er kreditert.
Hvis du skal returnere hele- eller deler av din ordre og har valgt faktura som betalingsmåte, kan du selv utsette forfallsdato kostnadsfritt på www.klarna.no.
Hvis dette ikke blir gjort, kan det påløpe purregebyr før din retur er mottatt og behandlet. Purregebyrer påløper kunden.
Klarna kan kontaktes på telefon 21 01 89 91 eller på www.klarna.com/no/kundeservice
Vi oppdaterer fakturaen så snart vi har behandlet din retur. Har du allerede betalt fakturaen din, vil Klarna ta kontakt med deg for å få ditt kontonummer slik at de får sørget for tilbakebetaling.
Ubrukte varer
Vi tar kun imot retur av ubrukte og uskadede varer uten merker eller lukt. For å få tilbakebetalt hele beløpet ved retur/angrerett, skal varen sendes tilbake i samme stand som da du mottok den. Det vil si i originalemballasje, med alle merkelapper på. Dersom originalemballasjen er ødelagt vil varen anses som brukt.
Kansellering/endring på bestilling
Vi ønsker å levere pakken din så raskt som mulig, og lageret starter å behandle din ordre umiddelbart etter bestilling på hverdager. Det er derfor viktig at du melder fra så hurtig som mulig til oss på e-post kundeservice@houseofyrn.no hvis en bestilling skal kunne kanselleres.
10. Levering og forsinkelse
Rask levering er høyt prioritert hos oss! Vi gjør vårt beste for å levere så raskt som mulig til enhver tid. Leveringstid er normalt 1-5 virkedager, men det kan også være tilfeller med 6-10 virkedager før varen blir levert, avhengig av transportør og hvor du bor i landet. Vi tar forbehold om forsinkelser i perioder med stor pågang hos HOUSEOFYARN.NO eller PostNord/ HeltHjem.
- Maksimal leveringstid er 3 uker fra bestillingen din ble utført. Dersom din bestilling ikke har blitt levert innen den tid, har du som kunde rett til å heve kjøpet uten noen kostnad, dersom ikke annet er avtalt.
- Ved forsinkelser anbefaler vi at du tar kontakt med oss på kundeservice@houseofyarn.no så vi kan ta dette videre med transportøren.
- Hvis du ikke har mottatt din pakke innen 5 uker, er du som kunde ansvarlig for å gi oss beskjed innen 5 uker etter din bestilling. Din bestilling vil anses som levert etter dette tidspunktet.
- Har du mottatt pakken din, men mangler deler av ordren din er du som kunde pliktig til å gi oss beskjed umiddelbart etter at pakken er mottatt, slik at vi kan få rettet opp i feilen så fort som mulig. Om vi ikke får beskjed vil hele din ordre ansees som mottatt.
11. Reklamasjon ved mangel på varen og frist for å melde krav
Hvis det er en mangel/feil med varen har du som kunde reklamasjonsrett i 2 år fra du mottok varen. Det forutsetter at du som kunde gir beskjed til oss innen rimelig tid. Vi anbefaler at du tar kontakt med oss, for å videre dokumentere hva som er problemet med varen.
- Vi trenger ved reklamasjon tydlelige nærbilder, samt et oversiktsbilde av varens mangler.
- Hvis noe er skadet/merker/flekker/lukt på produktet når du mottar pakken fra oss må du kontakte oss med det samme for å informere oss om dette, slik at vi får registrert dette før en eventuell retur av produktet.
- Vær oppmerksom på at dersom varen er brukt unormalt mye eller ikke til egnet bruk, faller reklamasjonsretten på 2 år bort.
- Dersom vi har pakket feil vare til deg er det viktig du gir oss beskjed innen 14 dager etter varen er mottatt. Vi betaler da selvsagt ny frakt og returkostnaden og sender deg riktig vare - gitt at den fremdeles er på lager. Vi tar forbehold om situasjoner da varen kan bli utsolgt i mellomtiden. I slike tilfeller vil vi refundere beløpet til deg eller komme til enighet om en erstatningsvare.
- Det er viktig at du har kvittering på ditt kjøp. Om du har gjeldende ordrenummer for reklamasjonen, vil det være bevis for oss om at varen er handlet i vår butikk.
- Ved reklamasjon får kunden tilbakebetalt samme beløpet for varen som da den ble kjøpt, eller ny vare dersom vi fremdeles har produktet på lager.
Bytte og retur tar ofte opp til 3 uker fra du har sendt varen i retur. Returskjema vedlegges fysisk i din bestilling.
Mangler du returskjema kan du laste det ned HER.
Hvis du skal returnere hele- eller deler av din ordre og har valgt faktura som betalingsmåte, kan du selv utsette forfallsdato kostnadsfritt på www.klarna.no.
Om det ikke blir gjort, kan det påløpe purregebyr før din retur er mottatt og behandlet. Purregebyrer påløper kunder.
Klarna kan kontaktes på telefon21 01 89 91eller på e-post:info@klarna.no
På samme måte som det er vårt ansvar at pakken kommer frem til deg, er det ditt ansvar som kunde at pakken kommer frem til oss.
Det er derfor viktig at du enten benytter returlapp som vedlegges i pakkene.
12. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.
Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt. Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.
Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens § 46.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling.9 Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.
13. Personopplysninger
Personopplysninger vil ikke bli videreformidlet til noen andre parter, men kun brukt til å gjennomføre avtalen med kjøper.
15. Alder
Du må være over 15 år for å utføre en handel hos oss. Handler du med faktura eller delbetaling er aldersgrensen 18 år.
16. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. Punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling.